Meer verdieping op het gebied van geschiedenis? Kijk op NPOFocus.nl
↳ Enter om te zoeken
4 november 2015

De taxioorlog

De Taxioorlog
Bekijk Video
30 min

Appeltje voor de dorst

“We hadden gewoon veel en veel en veel harder actie moeten voeren”, zegt de Amsterdamse taxichauffeur Cees Meester in Andere Tijden. Door het vrijgeven van de taximarkt zijn de tot 1 januari 2000 peperdure taxivergunningen opeens niets meer waard. Voor die tijd worden de gewilde taxivergunningen van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) maar beperkt uitgegeven door de gemeente. Daardoor ontstaat er een levendige onderhandse handel en de te betalen “goodwill” drijft de prijzen in Amsterdam eind jaren ’90 naar wel 300.000 gulden per vergunning. “Een appeltje voor de dorst, maar het bleek opeens niets meer dan een klokhuis” vertelt TCA chauffeur Bert Middelberg.

Bedreigingen en vechtpartijen

Het kabinet wil via de liberalisering meer concurrentie, minder regeltjes en lagere ritprijzen in de taxiwereld. Eind jaren ’90 begeeft Taxidirekt zich in Amsterdam op de markt: een concurrerende en innovatieve taxicentrale die voor het eerst het monopolie van de TCA doorbreekt. Alle agressie richt zich op deze nieuwkomer en de Taxioorlog is een feit. Vanaf de start van Taxidirekt worden chauffeurs en directie bedreigd, vertelt oprichter Remko Weingarten: “Als de centrale niet uit de lucht ging, zou ik de zon niet meer zien opkomen.“ De Amsterdamse politie heeft er zijn handen vol aan, vertelt politiecommissaris Ad Smit, destijds baas van het Taxiteam, in de uitzending: “We kennen allemaal de vreselijke incidenten die hier zijn gebeurd. Intimidaties, vernielingen, bezettingen, blokkades, vechten op de standplaats. Dat was aan de orde van de dag in die tijd”. 

Wantoestanden

De Taxioorlog duurt tot ver in 2001 en komt pas na hard ingrijpen van de Amsterdamse politie tot een einde. Taxidirekt redt het niet en gaat eind 2002 failliet. De liberalisering zorgt inderdaad voor meer concurrentie en meer taxi’s. Maar de ritprijzen zijn sindsdien alleen maar gestegen en het gebrek aan controle zorgde voor zoveel wantoestanden dat Den Haag de regels daarna weer flink heeft aangehaald. Bert Middelberg: “De taxibranche is vermoord door Den Haag. En dat doet heel veel jongens nog steeds heel veel pijn. Mij ook.” Deze zomer kondigde de inmiddels afgetreden staatssecretaris Mansveld aan een aantal regels weer te versoepelen om het voor aanbieders als Uber makkelijker te maken op de markt te komen. 

Regie: Hein Hoffmann
Research: Lolkje de Vries en Carolien Brugsma

Uitzending: di 3 nov 2015, 21.20 uur, NPO 2.

Geïnterviewden Bronnen
  • Titus van der Wal
    Titus van der Wal
  • Cees Meester
    Cees Meester
  • Ad Smit
    Ad Smit
  • Remko Weingarten
    Remko Weingarten
  • Danny Fokkens
    Danny Fokkens
  • Taxi Joke
    Taxi Joke
  • Bert Middelberg
    Bert Middelberg
  • Frank Kohler
    Frank Kohler
  • De taxi-oorlog

    Remko Weingarten, De taxi-oorlog: Het verhaal achter Taxidirekt (2002).

  • De afrekening van oud-TCA directeur Dick Grijpink

    Bart Bakker, De afrekening van oud-TCA directeur Dick Grijpink (2008).

  • Een gesloten huis

    “Een gesloten huis. Rapportage van bevindingen van het Onderzoek Taxibranche regio Amsterdam 1985-2000 in opdracht van de Amsterdamse gemeenteraad” (2001).

  • Evaluatie taxibeleid

    “Evaluatie taxibeleid”, brief van Staatssecretaris Mansveld aan de Tweede kamer van 5 mei 2015.

Vragen?

Heeft u vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem dan contact op met de redactie: