↳ Enter om te zoeken
2 mei 2017

Ramp met de Hindenburg

1
Bekijk Video
1 min

Tijdens de Eerste Wereldoorlog zette het Duitse leger zeppelins in om Engeland (Londen en het omliggende land) te bombarderen. Er zijn honderden missies geweest waarbij tienduizenden kilo's bommen op Engeland en andere vijandelijke gebieden zijn afgeworpen vanuit Duitse zeppelins.

Omdat de Britse verdedigers al snel bedreven raakten in het in brand schieten van deze grote en kwetsbare luchtschepen bleken bombardementen vanuit luchtschepen niet bijzonder effectief. Toch bereikten de vluchten hun doel: angst zaaien onder de bevolking. Van deze angst werd weer gebruikgemaakt om vrijwilligers te rekruteren,

Ten tijde van de eerste luchtschepen, in het begin van de 20e eeuw, ontstond er een uitgebreide dienstregeling van vluchten over de Atlantische Oceaan die echter aan populariteit inboette door de vele rampen met neerstortende en in brand vliegende luchtschepen.

De Hindenburg was de grootste zeppelin ooit gebouwd. In 1936 maakte het zijn eerste commerciële vlucht. Om van Duitsland naar de Verenigde Staten te vliegen had het ruim zestig uur nodig. In totaal werden zeventien vluchten gemaakt: tien naar de VS en zeven naar Brazilië. Op 6 mei 1937 ging het

Tijdens het aanleggen aan de landingsmast Lakehurst Naval Air Station brak er brand uit en binnen een minuut werd het toestel volledig vernietigd. Na vele geruchten en roddels over de toedracht bleek uiteindelijk een menselijke fout de oorzaak.

Het directe verslag van de ramp door Herbert Morrison is dramatisch: “I can’t talk!” 

18 april 1929

Luchtschip 'Graf Zeppelin'

Still zeppelin
Bekijk Video
4 min

Een zeppelin boven Nederland
In 1929 vloog het luchtschip Graf Zeppelin boven Nederland. Vol verbazing keek het massaal toegestroomde publiek toe hoe het gevaarte boven het stationsgebouw van Schiphol vloog.
Drie jaar later bezocht Zeppelin zelf ons land en nodigde prins Hendrik uit aan boord te komen. Dit werd eveneens door Polygoon vastgelegd.

Na de ramp met de Hindeburg besloot men de overgebleven schepen uit de vaart te nemen en de productie stop te zetten.

1 oktober 1929

Graf Zeppelin boven Nederland

Zeppelin boven nederland still
Bekijk Video
2 min

Ook ballonwedstrijden waren erg populair in die jaren. In 1949 bijvoorbeeld was Polygoon bij de trage start van de ballonnenwedstrijd Coup Andries Blitz. 'Om half vijf 's middags zijn de ballons gereed voor het opstijgen. Men start pas laat, omdat de zon dan z'n grote kracht verloren heeft.’

Een jaar later was het opnieuw feest: 'Het is de dag van de international ballonrace. Als grote paddestoelen liggen daar de ballonnen. De meesten reeds half gevuld. Tien á twintigduizend mensen zijn komen kijken. Het zouden er veel meer zijn geweest als het niet zo had geregend en gestormd.’

In 1976 vloog Polygoon mee met de 'Trophee du ballon libre', een race die begon bij Arnhem. 'Voortgedreven door een zwakke noordwestelijke wind varen we langzaam over de Gelderse hoofdstad. Als de piloot dat nodig oordeelt, wordt van meegevoerde ballast een paar kilo overboord gezet. Wat onmiddellijk een stijging betekent van een paar honderd meter. De Rijn is een goed orienteringspunt.'

Polygoon zag hoe ballonvaarders hun eigen zeden en gewoontes hebben. 'Naar oud gebruik wordt iemand die voor het eerst meevaart tijdens de vlucht met champagne gedoopt.'

24 januari 1956

Ballonrace om de Coupe Andries Blitz

ballonvaart
Bekijk Video
2 min